Sjoerd - Reisverslag uit Upington, Zuid-Afrika van Sjoerd Welcker - WaarBenJij.nu Sjoerd - Reisverslag uit Upington, Zuid-Afrika van Sjoerd Welcker - WaarBenJij.nu

Sjoerd

Door: Kruger park

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

21 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Upington

Goede avond mensen,

De vorige keer vertelde ik dat we de panorama route gingen doen en koers gingen zetten naar het Kruger park. Nou, zo gezegd zo gedaan. Hope ya all doin great fokes!

De Panorama route loopt grof gezegd van Sabie tot de 3 Rondavels. Deze route is een grote canyon die bij Johannesburg begint en eindigt met de Erasmuspas. De echte route is ongeveer 100 km maar zeker de moeite waard. Langs de hele route zijn hoogtepunten te zien en buiten dat vooral veel extreme vergezichten en mooie uitkijk punten. 1 van de hoogtepunten zijn de Bourke's Luck Potholes. Dit zijn gigantische gaten uitgesleten door stromend water door de jaren heen. Hier is ook een mooie waterval bij dus dit leverde mooie plaatjes op. De foto hiervan staat ook op facebook. Een ander hoogtepunt waren de 3 Rondavels. Rondavels zijn van oudshes ronde hutjes waar de locals (nog steeds) in wonen. De 3 Rondavels zijn echter 3 grote bergen naast elkaar die precies de zelfde vorm hebben als deze hutjes. Leuk om te zien. Ook zijn we bij God's Window en de Berlin Falls geweest. Ook erg indrukwekkend en mooi om te zien. Hierna zijn we naar Hazyview gereden. Dit dorpje ligt op de grens met het Krugerpark dus was een ideaal beginpunt voor één van de grootste National Parks. Mooie backpack gevonden en de local kon ons alles vertellen over waar de dieren zaten etc.

Volgende ochtend vroeg(6.30) in de auto en naar het Krugerpark. Was zoals gezegd lekker dichtbij dus waren al snel in het park. Al snel veel dieren gezien, waaronder impala, kudu, neushoorn, zebra, olifanten, buffels etc. Mooi om te zien hoe alles door elkaar leeft. Het leukste is dat je weet dat er overal grote katten(Luipaarden, Leeuwen oa) zitten en dat je ieder moment oog in oog kunt staan met deze roofdieren. Goed spotten dus. Hele dag geen roofdieren gezien tot 18.00. Hadden de hoop voor de dag al opgegeven en plots was er een kudde Wild Dogs op de weg en in de bossen. Een foto hiervan staat op facebook. Dit zijn extreem slimme roofdieren die in groepen jagen en nagenoeg ieder dier kunnen doden. Ook zijn ze heel schaars en met uitsterven bedreigt. Mooie ervaring dus. Nog steeds geen leeuwen of luipaarden dus maar een night drive gedaan. Hier dan eindelijk een wild luipaard gezien.(heel vaag, bijna te slecht voor foto's helaas) Ook een gigantische mannetjes leeuw die lekker op de weg lag warm te blijven. Ongelofelijk hoe groot en sterk deze dieren zijn. Indrukwekkend.. Hij was fotogeniek en bleef lekker liggen. Deze nacht geslapen in het zuiden van het park.

De volgende twee dagen en nachten geslapen in respectievelijk het midden en noorden van het park. Er was ons al verteld, hoe noordelijker je komt, hoe schaarser de roofdieren worden. Dit was dan ook zo. Twee dagen heel veel impala's, buffelos, zebra's en olifanten gezien maar geen roofdieren. We hadden min of meer de moed dus al op gegeven. Wij hadden ook door dat het landschap niet veel verschilde van het zuiden en dat er genoeg voedsel(Impala, Zebra) was voor roofdieren dus dat ze er wel moesten zitten. De reden dat er minder roofdieren worden gezien is simpelweg omdat het zuiden verreweg het populairst is en dat er dus niet zoveel ogen in de rest van het park zijn om te spotten. Daarnaast grenst een stuk ook vlak aan Mozambique, wat het interessant maakt voor stropers. De controle is ronduit slecht en schijnbaar zijn de rangers zelf ook gevoelig voor stroperij. Diep diep triest.

Zoals gezegd, min of meer de moed al opgegeven. De laatste dag zelfs niet eens zo vroeg vertrokken maar al snel kregen we goed bericht. Een auto stopte om ons te vertellen dat er een groep leeuwinnen was gespot op de weg 5 km verderop. Wij gas er op natuurlijk en jawel, daar lagen ze nog lekker te chillen. Ge-wel-dig om te zien hoe die leeuwen zich bewegen en acteren. Het was een groep van 10 bij leeuwinnen en bewogen zich van het gras naar de weg en andersom. Eenmaal in het lange gras is het lastig om ze te zien maar ronduit geweldig om deze beesten in het echt in het wild te zien. Natuurlijk een aantal plaatjes geschoten en onze reis vervolgd naar het einde van het Krugerpark. Het was een geweldig verblijf, alle kampen zijn goed ontwikkeld en voorzien van restaurant, shop en benzinestation. De volgende keer zou ik echter ook langer in het zuiden blijven. De natuur in de rest van het park is net zo mooi, maar je wilt toch vooral roofdieren(in actie) zien en de kans in het zuiden is nou eenmaal groter. Eenmaal uit het Kruger park koers gezet naar Pretoria.

Pretoria is ook een relatief nieuwe stad en vormt een agglomeraat met Johannesburg. Volgens ingewijden is Pretoria echter veiliger en wat rustiger. Hier een mooi backpack gevonden met leuke mensen en heerlijk bijgekomen van Kruger. Waren toch wel intensieve dagen. Lekker biertje drinken, voetbal kijken en relaxen. Hier zijn we drie nachten gebleven. Ook nog de Cradle of Mankind en een grot bezocht. In dit gebied zijn de oudste menselijke fossielen gevonden en is zoals vertaald, de wieg van de mensheid. Leuk stukje cultuur, wetenschap en een interessant museum.

Hierna koers gezet naar Kimberly. Kimberly ligt aan de voet van de Great Karoo en is gesticht om haar diamanten. Gelukszoekers van over de hele wereld kwamen hier naar toe om te mijnen en ook al koste dit bloed zweet en tranen, sommigen zijn er ook gruwelijk rijk van geworden. De meest bekende mijn is "The Big Hole". Dit is gewoon een gigantisch gat uitgeslepen door diamantzoekers. inmiddels werelderfgoed en mooi museum en wederom leuk stukje historie en cultuur. De volgende dag weer een flink stuk gereden naar Upington. Hier zijn we nu en het is gloeiend heet. Gelukkig airco op de kamer dus dat wordt slapen als een os. We gaan morgen een kijkje nemen bij de Augrabie Falls en daarna koers zetten naar Springbok.

Het is in deze regionen tegen de 40 graden aan en helaas te warm om iets te ondernemen. We vermaken ons echter nog goed dus niks te klagen. We komen steeds dichterbij Kaapstad. Hier is het allemaal begonnen en hier zal dit verblijf in Zuid Afrika ook eindigen. Gelukkig komt Megan nog een lang weekend naar Kaapstad en dit wordt nog even dubbel en dwars genieten. Heb haar deze 4 weken al heel hard gemist dus ben supersupersuper blij dat ik haar nog kan zien. Hierna wordt het 4 maand afzien maar het wordt het helemaal waard.

Tot snel!

• 21 Januari 2015 - 21:30

Wilma:

hoi Sjoerd mooi verhaal weer. Zie veel van de dingen weer voor me. Ben benieuwd naar hè verhalen als je thuis bent.

• 21 Januari 2015 - 22:21

Maus:

Aaahhhhhh geniet nog even van je laatste tijd daar roomie! Ben erg jaloers op je mooie tripje! Dikke X

• 24 Januari 2015 - 17:54

Frank:

Klinkt allemaal weer super, maar ik ben toch ook blij dat je weer terug komt.